Keveyttä soittamiseen!

Oletko muusikko tai soitinopettaja? Haluatko työskennellä kevyemmin ja vaivattomammin? Entä haluatko tutustua metodiin, joita monet tunnetut muusikot menestyksekkäästi käyttävät? Tutustu tähän artikkeliin ajatuksella ja sovella sitä työssäsi.

Muusikkona käytämme soitintamme soittamiseen, musiikin tuottamiseen. Soittotunneilla kerrotaan, miten voimme käyttää soitintamme parhaalla mahdollisella tavalla. Saamme tietoa soittotekniikkaan ja ilmaisuun liittyvistä asioista. Tämän tiedon saaminen on tärkeää ja olennaista.

Että voisimme tuntea soittimemme, tulee meidän tuntea myös itsemme. Soittaminen on soittimen ja soittajan välistä vuorovaikutusta, josta ajan kuluessa muodostuu kokonaisvaltainen prosessi. Alexander-tekniikassa kysytäänkin, miten käytät itseäsi soittaessasi? Miten voit oppia tuntemaan ja tiedostamaan kehosi ja vaikuttaa myönteisesti soittotaitoosi?

Voit käyttää itseäsi niin, että soittaminen sujuu helposti tai niin, että koituu ongelmia ja vaikeuksia. Ennen kuin tarkastelemme, miten voit vaikuttaa asiaan, on paikallaan lyhyt johdanto Alexander-tekniikkaan.

Keveyttä liikkeeseen!

Alexander-tekniikka on pedagoginen metodi, joka tutkii ajattelun ja toiminnan välistä suhdetta ja jossa keskeistä on kehon luontaisen tasapainon löytäminen. Se edellyttää oppilaan aktiivista osallistumista prosessiin. Se ei ole terapiaa, vaan oppimismetodi. Alexander-tekniikka antaa keinoja erilaisista haitallisista elämäntavoista ja tottumuksista vapautumiseen.

Act! Not: re-act!

Ensin on motivaatio, halu soittaa. Ajatus herättää muistista olemassaolevat mielikuvat soinnista ja soittamisesta. Luonnollisesti seuraava askel olisi soittaminen. Juuri tämä on se hetki jossa voit käyttää Alexander-tekniikkaa. Se muuttaa re-aktiivisen soittamisen pro-aktiiviseksi soittamiseksi.

pro-active

Se tarkoittaa, ettet soita rutiininomaisesti tottumuksesta, vaan päätät joka hetki, mitä haluat tehdä ja miten haluat tehdä sen. Toisin sanoen: Aloitat ajattelemisen! Prof. John Dewey nimittää tätä ajatteluksi toiminnassa “Thinking in activity”.

Viisi askelta päämäärään

tie
© Rainer Sturm / PIXELIO

Tässä ovat ne viisi askelta jotka parantavat soittotaitoasi:

  1. toive, aktiviteetti
  2. itsensäkäytön analysoiminen – tässä ja nyt
  3. tietoisen suunnitelman tekeminen – primary control
  4. valinta
  5. aktiviteetin totteutaminen

Kuulostaa yksinkertaiselta, eikö niin? Sitä se onkin 🙂 Haluaisin nyt selvittää näitä askeleita. Oletko valmis?

1. Eli: Alussa oli halu soittaa. Ja seuravaa kysymys kuuluu:

2. “Mitä tarkkalleen ottaen teen soittaessani?” Eli: “Mitä ajattelen?” “Mitä tunnen?” “Mihin keskityn”, “Mitä tarvitsen, mitä voin jättää pois, mitä on liian paljon, mitä on liian vähän?” Se tarkoittaa, että joudut kohtaamaan tosiasiat- Haluat tietää mistä aloitat.

Voit verrata tätä GPS-navigointijärjestelmään. Ensin navigaatiosatelliitti kertoo olinpaikkasi, vasta sitten laite voi suunnitella miten voit päästä perille parhaimmalla tavalla.

3. Ensin tarvitset siis päämäärän. Sitten teet uuden suunnitelman.On tärkeää, että tavoitteenasettelusi on positiivinen, muuten suunnitelma on epämääräinen ja tulos sen mukainen. Jos päätät, esim. “En halua enää, että lihakseni tuntuvat jäykiltä” on sama kuin jos sanoisit navigointilaitteelle, ettet halua ainakaan Pariisiin. Tai jos menet kaupaan ja sanot: “Terve! En halua sukkia.” Alexander-tekniikassa on tärkeää että tiedät tarkasti MITÄ HALUAT. (Lue lisäksi arikkeli” Miten saavuttaa päämäärä tehokkaasti“)

Sitten valitset keinot, joiden avulla haluat saavuttaa päämääräsi. Alexander-tekniikassa sitä kutsuttaisiin nimellä primary control:

Voit tasapainoittaa pään painon (5-7kg) niin,
että kehon koordinaatio paranee
tai siten, että se ylirasittuu ja menetämme paljon energiaa.

Pään tasapaino suhteessa kehoon on avain vapaaseen ja keveään liikkumiseen.

Lue lisäksi artikkeli “Miten korjata virheellinen ryhti?

4. Nyt tiedät, miten tavallisesti toimit, tiedät mitä sen sijaan haluat tehdä ja miten haluat tehdä sen. Tiedät myös mitä keinoja tarvitset. Se tarkoittaa, että sinulla on vapaus valita. Valinnanvapaus heijastuu myös toimintaasi, se on asia joka täytyy kokea itse.

5. Nyt voit toteuttaa toiveesi. 🙂

Tässä muutamia hyötynäkökohtia Alexander-tekniikkaan:

  • opit keveän tavan olla ja liikkua
  • voit muuttaa tottumuksia luotettavasti ja pysyvästi
  • opit joustavaan ajatteluun ja toimintaan
  • käytät itseäsi tietoisesti

Ai niin: Alexander-tekniikkan oppiminen on sama kuin soittamaan oppiminen. Opettajan kanssa opit sen paremmin, nopeammin ja helpommin.Ennen ilmoittautumistasi opetukseen haluaisit varmasti tietää aiheesta enemmän. Olenko oikeassa?

Bodymap?!?

kehonkuva
© Stephanie Hofschlaeger / PIXELIO

Kuvittele, että kehonkuvasi (proprioception) on kaupungin kartta. Kartta ei ole sama kuin kaupunki, mutta kartta on suuntautumisesi ja käytöksesi perustana. („Kartta ei ole sama kuin sen kuvaama maa-alue.“ -A.Korzybski)

Mitä se tarkoittaa? Mitä tarkempi, kattavampi ja ajankohtaisempi kaupungin kartta on, sitä selkeämpää on suuntautumisesi. Se helpottaa löytämään teitä ja päämääriä nopeasti ja yksinkertaisesti – ilman opasta. Opas (tarkemmin sanoen Alexander-tekniikan opettaja) voi auttaa sinua löytämään tuttujen reittien sijasta uusia, kiinnostavia, kauniita ja ehkä vielä sopivampia tietä.

Mutta mitä teet, jos kartta on vanha tai epätarkka? Mitä jos kaupungin rajaa ei näy kartalla? Mitä jos kulma on rikkonainen? Silloin ei ole mahdollista suunnistaa suoraan kohti päämäärää, joutuisi valitsemaan kiertotieitä tai voisi eksyä. Jos olet tällaisessa tilanteessa, parasta mitä voisit tehdä, olisi kysyä joltakin tietä tai ostaa uusi kartta.

Mistä saan uuden kartan?

Ensimmäinen hyvä uutinen:
Tästä löydät yleisen kartan ilmaiseksi.

Toinen hyvä uutinen:
Seuraavaksi löytyy paljon hyödyllistä tietoa muusikoille sekä oman kehonkartan optimointi ilmaiseksi.


Hengitys

Tämä on tärkeää kaikille muusikoille. Koska jos sinulla on väärä kuva hengityksestä, tämä vaikuttaa mm. olkapäihin, selkään ja käsivarsiin. Siksi tämä aihe ei koske vain laulajia ja puhaltajia. Lisäksi kaikki muusikot hengittävät muusiikkiin sopivalla tavalla, musiikin kanssa (toivottavasti). Hengittäminen on siis tärkeää muusikaalisen ilmaisun sekä koko systeemin toiminnan kannalta. Luonnollinen hengitys vaikuttaa lisäksi hiljentymiseen ja rauhoittumiseen stressitilanteissa (esim. esiintymisjännitys).

Kaikki on ‘liikkeessä’

“Of course, we breath with our whole bodies. […] All joints move, some slightly, some greatly. Our heads move as our spines lenghten and gather in breathing. […] The whole torso participates in the movement of breathing, each area in a different way.”
(Conable, Barbara: “What every musician needs to know about the body”)

Hengitys on niin herkkä mekanismi, ettei koskaan saa yrittää pakottaen kontrolloida sitä. Minun lähestymistapani on koordinoida koko keho niin, että hengitys voi toimia luonnollisesti. Müncheniläinen belcanto-laulaja Daniel Süsstrunk sanoi minulle: “Jos talo on kunnossa, voit tuntea olosi mukavaksi sen sisällä.” Siksi aloitan kokonaisuudesta ja vaikutan hengitykseen siis epäsuorasti.

Sinun tulisi tietää tämä:
Valitettavasti kirjoitetaan, kerrotaan ja opetetaan niin paljon turhaa hengitykseen liittyvistä asioista, että haluaisin sanoa muutaman sanan anatomian perusteista..

  1. Ilma hengitetään sisään nenän tai suun kautta
    Me emme esim. ime ilmaa jalkojemme kautta kuin puunjuuret vettä maaperästä. Meillä ei myöskään ole suuta alaselässä, jonka kautta hengitämme.
    Toki tiedän, että tällaisten metaforien tai kuvitelmien käyttö voi jossakin tilanteessa auttaa. Mutta on tärkeää että tiedät, mikä on anatomisesti totta, mikä kuvitelmaa.
  2. Ilma virtaa keuhkoihin
    Ei vatsaankeuhko eikä “selkään”, vaan keuhkoihin
  3. Pallea on lihas jonka avulla hengität SISÄÄN
    Jos hengität sisään pallea liikkuu alas, keuhkot pitenevät. Keuhkoihin muodostuu alipaine ja siksi ilma virtaa sisään.Jos hengität taas ulos pallea rentoutuu(!). Se tarkoittaa ettet voi “tukea” pallean avulla. Kun hengität aktiivisesti ulos, esim. puhaltaessasi tai laulaessasi, työn tekevät ennen kaikkea vatsalihakset. Pallea säätelee ilmavirtauksen määrää, ja tähän voit vaikuttaa vain epäsuoralla tavalla.

    Muuten: ei ole mahdollista tuntea palleaa vaikka usein niin sanotaan. Miksi? Koska pallealla ei ole yhtään sensoreita jonka avulla voisit tuntea sen!

  4. Kylkiluut voivat liikkua, ne ovat joustavia
    Joka kylkiluu on yhteydessä selkärankaan nivelen välityksellä. Kylkiluut yhdistyvät rintalastaan joustavalla rustoaineksella.

Soitin liittyy kehoon ei toisinpäin

Kun olet oppinut tasapainottamaan kehosi luonnollisesti, on kyse tasapainon ylläpitämisestä silloin kun aloitat soittamisen.

trumpetti

Jos et vielä tiedä, miten voit tasapainottaa kehosi:

Käsivarren kiertäminen, pyörittely

Voit lukea tästä miten se toimii.

Sormien liike

Missä ovat lihakset joka liikuttavat sormia? Mitä luulet? … Niin! kyynärvarressa. Kädessä on muutama pieni lihas, mutta ne eivät ole niin olennaisia.

Jalat

Pedaalin liike ei tapahdu kantapäällä, vaan muutama senttimetri eteenpäin. Se on tärkeää tietää, varsinkin jos haluat optimoida pedaalitekniikkasi keveäksi ja nopeaksi.

jalka

Ehkä sinäkin kuulut (vielä) muusikoihin, jotka ajattelevat että ´taimissa´ soittamiseen ja tempossa pysymiseen auttaa jalalla lattiaan koputtelu… silloin tästä voisi olla hyötyä myös Sinulle ; -)

Leuka

Tiedätkö missä leukanivelet ovat? Etkö?

kiefer

Ne ovat aika korkealla, ihan korvan vieressä. Jos haluat liikuttaa leukojasi, Sinun ei tarvitse liikuttaa päätäsi.

Kieli

Se on suuri! Ehkä luulit että kieli on vain se pieni osa joka näet, mutta kielesi täyttää koko suusi.

zunge

Tarkkaile tunnetko tällä alueella tarpeetonta jännitystä, jonka voit nyt rentouttaa… 😉

*** Muuten: Puhaltajat muuttavat äänenkorkeutta liikuttamalla kieltä ylös tai alas. Osallistuin muutama vuosi sitten Düsseldorfin yliopiston järjestämään ultraääniutkimukseen, jossa soittaessani kieltäni kuvattiin ja sain seurata monitorilta muutoksia. Soittaessani asteikkoja kieleni liikkui joka askeleella ylöspäin. Jännittävää!

Ai niin:

Jos neuvoni tässä artikkelissa ovat ristiriidassa soittotekniikasikanssa, se ei tarkoita, että tekisit jotakin ‘väärin’ ja Sinun tulisi heti muuttaa se. Artikkelin tarkoitus on vain antaa Sinulle mahdollisuus kyseenalaistaa soittatapasi. Silloin Sinulla on mahdollisuus kokeilla ja kokea itsesi eri tavoin, ‘pysyä hereillä’, olla aktiivinen. Se on aina arvokasta, vaikka päättäisitkin, että haluat jatkaa joitakin asioita joissakin tilanteissa vanhalla tavalla. Tätä nimitetään ammatitaidoksi…

Tästä löytyy vielä harjoitus, jonka avulla voit täydentää kehonkuvaasi.

Lopuksi haluaisin vielä antaa Sinulle muutaman vinkin toisesta tärkeästä muusikkoihin liittyvästä aiheesta:

Esiintymisjännityksestä

Diplomityöni aihe oli esiintymisjännitys. Se on niin laaja ja yksilökohtainen aihe, että voit lukea siitä lisää tästä: Adrenaliinia jännityksestä esiintymiseen

Ramppikuumeesta on vaikeaa sanoa mitään yleispätevää. Tästä löydät kuitenkin muutaman idean joiden avulla voit muuttaa ajattelutapasi esiintymisestä:

  • Esiintymiskuume tarkoittaa ensisijaisesti tätä: adrenaliinia! Benji-hyppy maksaa paljon. Mutta esiintymisjännityksessä saat saman adrenaliini-potkun ilmaiseksi! Mahtavaa, eikö niin?
  • Adrenaliini on energiaa. Kumpaan tarvitset enemmän energiaa, soittaessasi konsertissa vai kotona? ……Ahaaaaaaaaaa! 🙂 Eli olisi tosi harmi jos et hyödyntäisi tätä voimavaraa, eikö niin? Esiintymiskuume on hyödyllistä. Kysymys onkin: Miten voit ohjata energiasi niin, että se auttaa eikä estä sinua?
  • Katsojajoukko on siellä musiikin takia ja ei SINUN takiasi. Jos he tulisivat SINUN takiasi miksi oikeastaan soitat? Voisit myös vain istua näyttämöllä ja ihmiset voisivat tuijottaa sinua niin kuin eläintarhassa…
  • Muusikot ajatelevat usein, että päämäärä on (vain) soittaa hyvin, tehdä kaunista musiikkia, ilmaista tunteitaan jne. Tässä tapauksessa he unohtavat jotakin tärkeää: KUULIJAJOUKON…