Trumpetin ansatsi

On olemassa vain yksi sääntö:

> Suukappaleen sisäreunan täytyy olla iholla – ei missään tapauksessa huulilla!!!!!!!!!! <

Suukappaleen ei ole pakko olla ihan keskellä, se voi olla jommalla kummalla sivulla, mutta vain jos ansatsi pysy paikallaan vaikka väsyisit ja/tai soittaisit korkeita ääniä.

trumpetin ansatsi

trumpetin ansatsi

Näin on siksi koska

  • iholla on paljon enemmän hermoja kuin huulissa ja siksi ansatsipaikka on helpompi muistaa, joten voit kontrolloida myös paremmin kohdennusta
  • iho on vakaampi ja lujempi alusta kun huulet joka  on limakalvo
  • VAARANA on lisäksi, että jos ansatsi on huulilla, muutat äänen korkeutta liuuttamalla suukappaletta. Sointipinta-ala huulissa vähenee ja ääni nousee. Tällä on massiivisia(!!!) haittatekijöitä:
    > äänenkorkeus ei pysy vakaana
    > äänenlaatu heikkenee
    > kestävyys vähenee
    > vire huononee
    > joustavuus vähenee
    > äänenhallinta huononee
    > osumatarkkuus heikkenee

Parasta huolehtia alusta alkaen oikeasta ansatsista. Eihän ole kovin vaikea muistaa yksi aino sääntö, eihän?! Vasta-alkajille suosittelisin suhteellisen leveää suukappaletta (kuten esim Vincent Bach 3C). Ansatsiongelmat syntyvät usein siitä,  kun yritetään soittaa liian korkealta liian varhain. Eli: juuri alussa täytyy välttämättä harjoitella hiiiiitaaaaaasti!

Jos sinulla on tämä ongelma, ansatsi täytyy muuttaa kokonaan. Ansatsin korjaamisen jälkeen uuden ansatsin välitön toimiminen onnistuu todella harvoin, koska ne jotka liuuttavat suukappaletta muuttaessaan äänenkorkeutta, eivät tiedä (ja eivät voi tietää) miten äänen korkeus oikeasti muodostetaan. Siksi he helposti palaavat takaisin vanhaan. Se on noidankehä…

Lähtökohtani on  rakentaa sellaiselle oppilaalle ENSIN kokonaan uusi strategia (ilman soitina) ja vasta SITTEN muutetaan ansatsi. Se kestää vähintään(!) vuoden + 3-8 viikon siirymisaika. Sen jälkeen kaikki pystyivät soittamaan puhtaasti vähintään D3 asti, suurin osa G3-C4 asti 🙂